„Krajina nikoho“: recenzia filmu

Hviezdami tohto aktuálneho príbehu o konfliktoch týkajúcich sa nelegálneho prisťahovalectva sú George Lopez, Andy McDowell a Jack Allin.

Aj počas svojich žalostných posledných dní mal Donald Trump čas ísť na hranicu Texasu, aby skontroloval svoj múr. Jeho cesta iba potvrdzuje dôležitosť nového filmu IFC, Nie je krajina človeka, Ktorý skúma niektoré ľudské dopady segregácie spojenej s prisťahovalectvom. Film rozpráva jednoduchý, ale živý príbeh dvoch rodín, ktoré sa dostali do tohto konfliktu. Natáčanie filmu bolo tiež rodinnou záležitosťou. Režíroval Connor Allin a scenár sa ujal jeho brat Jack Allin (s určitou pomocou od spoluautora scenára Davida Barrazu). Vo filme hrá aj Jake. Allinovi bratia vyrastali v Texase, takže rozumeli riešeným problémom a dúfali, že budú aj naďalej prispievať do rozhovoru, ktorý pravdepodobne nebude nikdy tichý.

Film sa začína plazením mravcov po suchu. Filmoví nadšenci okamžite dostanú nápovedu o Milestone Western Sama Beckinba Divoká banda, Ďalší príbeh nelegálnych prisťahovalcov je nútený hľadať útočisko južne od hranice. Okrem sociálneho komentára chceli bratia Allinovci vložiť svoj film do západného žánru. (Ďalším znakom je, že hrdina má koňa menom Sundance.) Jednou zo silných stránok filmu – ďalšou poctou západnému žánru – je úžasná kinematografia texaských a mexických lokalít.

V oblasti medzi Rio Grande a hraničnými múrmi a plotmi sa film začína na zemi každého človeka. Rodina Greerových tam má farmu a nenávidia prisťahovalcov, ktorí sa svojou pôdou pokúšajú presťahovať z Mexika do Spojených štátov. S postupujúcim napätím vedie nelegálny prechod na jednu noc ku konfrontácii, ktorá má za následok streľbu jedného zo synov rodiny a streľbu mladého mexického chlapca. Chlapcov zabijak, Jackson (Jack Allin), sa rozhodne utiecť cez celé Rio Grande, kde stretáva najrôznejších obyvateľov Mexika, čo komplikuje predsudky, ktoré na neho číhajú. Otec zavraždeného mexického chlapca zároveň prenasleduje Jacksona za pomstu.

Kompromis na konci filmu nie je práve prekvapivý, pretože sa plánuje prísť do Jacksonovho mesta Guanajuato, keď sa bude konať pohreb obete. Ale silný výkon a inteligentné smerovanie pomáhajú vyrovnať zjednodušenia v scenári. Allin má pôsobivú prítomnosť fotoaparátu, čo skutočne podčiarkuje. Niektoré ďalšie šou sú ešte silnejšie. Najväčší angažmán má senior George Lopez, španielsky hovoriaci hráč, ktorý hrá za Texas Ranger. George A. ako otec zavraždeného chlapca. Jimenez je videný s neuveriteľným hnevom a bolesťou. Ako darebák kojot, ktorý pomohol vyprovokovať streľbu, Andres Delcado vytvára skvelého súpera. Napínavým vrcholom filmu je scéna, kde zastaví autobus s Jacksonom a vyhráža sa cestujúcim.

Paradoxne, biele postavy, ktoré sa vracajú do Texasu, majú najlepšie postavy. Ako rodičia Frank Grillo a Andy McDowell priťahujú, nie je im ich dostatok. Scéna pripomínajúca McDowellovo zmierenie medzi Texasanmi a Mexičanmi pred spolitizovaním imigračných problémov naznačuje niektoré dramatické možnosti, ktoré zatiaľ neboli preskúmané.

Kameraman Juan Pablo Ramirez (ktorý nakrútil aj najnovšiu homosexuálnu romancu Nosím ťa so sebou) Hrá dôležitú úlohu pri zachytávaní kontrastnej rustikality a tepla rôznych mexických lokalít. Lovecké skóre Willa Blaira, Brooke Blaira a Andrey Gonzalez Caballero zvyšuje vplyv filmu. Ak vezmeme do úvahy zložitosť scenára, film beží ešte chvíľu, ale do diskurzných momentov sa dostáva s náladou nášho súčasného konfliktu, ktorá je zmiernená dočasnou nádejou na kompromis.

Účinkujú: Jack Allin, Frank Grillo, Andy McDowell, George Lopez, George A.

Réžia: Connor Allin

Scenáristi: Jake Allin, David Barraza