Recenzia: Medený kódex – Cineeuropa

– Dokumentárna opera Lucie Královej o českom skladateľovi Janovi Kaprovi je mnohovrstevným majstrovským dielom, ktoré miestami bojuje pod ťarchou vlastných ambícií.

Nový film českého scenáristu a režiséra Lucy Kráľovej, Kód hrobu [+see also:
interview: Lucie Králová
]
Teraz bol premietaný po celom svete Visions to ReelSegment In Burning Lights je jeho doteraz najambicióznejším počinom. Ide o viacvrstvové dielo, o ktoré budú mať záujem festivaly, ktoré sa zameriavajú na experimentálne dokumentárne filmy, sociálne dejiny a témy súvisiace s hudbou a domáce publikum. Často sú to však náročné hodinky.

Film, označovaný ako „dokumentárna opera“, pojednáva o živote kedysi slávneho a kontroverzného českého skladateľa. Ján Kapr. Na základe archívnych materiálov vrátane listov, novinových článkov, fotografií, dôverných policajných správ a Kaprinových domácich videí Super 8 pozostáva z ôsmich aktov, prestávky (alebo „prestávky“, ako hovorí film) a záverečného libreta napísaného dynamickým Jiří AdamekJe hlavnou črtou spolu so spevákovým majstrom Peter Fiala a 17 členov Českého filharmonického zboru Brno.

Príbeh Kaprinovho života je vyrozprávaný chronologicky a zbor ho spieva v štýle „novej opery“, ktorú zložil Petra Susko: Podanie a cappella je staccato recitál, ktorý skáče hore a dole v rámci špecifických registrov. Skúšky a vystúpenia zboru kontrastujú a dopĺňajú často ponuré, monochromatické domáce videá s ich charakteristickou snímkovou frekvenciou: v statických záberoch kamery sú všetci oblečení v čiernom a pracujú v oslnivom bielom interiéri štúdia. Často v stojatých, sediacich či ležiacich geometrických formách odzrkadľujú Kaprinove neskoršie, modernistické kompozície, pri ktorých využíval „kryptografickú“ metódu a elektroakustické prvky.

Tento rozhodne formálny aspekt je jednou z vecí, ktoré podčiarkujú skladateľov vzdialený emocionálny prístup k príbehu jeho života. Veľká časť libreta je asociatívna a onomatopoická, príkladom je „ryby a raky“ („Ryba a homár“ – kabr znamená v češtine kapor), ktorý obsahuje scény skladateľa plávajúceho v jazere.

Kabar, narodený v roku 1914 (v Rybách), bol vášnivým športovcom, no po zranení mu znecitliveli nohy, takže ho často videli sedieť alebo chodiť s palicami. Bol ešte viac zanietený pre komunizmus a v roku 1951 dostal Stalinovu cenu po zložení vznešených skladieb, ako je kantáta „V sovietskej zemi“, čím sa stal vynikajúcim štátnym skladateľom. Paralelne prebieha opis jeho osobného života: jeho prvá manželka a dve deti, priateľstvo so swingovým hudobníkom RA DvorskýPodarilo sa mu dostať z väzenia a stal sa disidentským operným spevákom Pavel Ludiger, čo priviedlo tajnú políciu na jeho stopu. Po tom, čo v roku 1968 protestoval proti invázii do Československa v otvorenom liste Šostakovičovi, bol na čiernej listine a jeho hudba bola zakázaná.

Dávno predtým mal Kapr aj druhú manželku Lubisku a dcéru Magdalénu, s ktorou sa ako jediná vo filme krátko rozpráva. Svojho nevlastného brata Miloša, ktorý skončil v psychiatrickom ústave, nikdy nepoznala. Gabr ho tam nechal a domáce videá s informáciami o tom, koľko minút bolo venovaných každému mužovi, sú dostatočne blízko na to, aby nám ukázali jeho vnútorný svet: Ljubiška má 112, Magdaléna 152 a Miloš len šesť minút.

Namiesto toho je skladateľov spoločensko-politický príbeh solídny a podrobný a konečným výsledkom je majstrovské dielo, ktoré zápasí pod ťarchou svojich ambícií. Ak vám chýba emocionálna investícia, sedieť 90 minút avantgardnej hudby môže byť zdanenie.

Kód hrobu Spoločná výroba českých firiem DOCUfilm ​​Praha A Obrazy myslenia a slovenský virálny film Pútavý Česká televízia a so sídlom v Prahe Magické laboratórium. Litex Existujú medzinárodné práva.