Recenzia „Osvienčimskej správy“: Keď ľudské zlo narúša dôveru

Problém nepredstaviteľnej hrôzy je presný: nemožno si ho predstaviť. Pre Alfreda Wetzlera a Rudolfa Vrbu, dvoch slovenských Židov, ktorí utiekli z Osvienčimu v roku 1944, bolo najťažšie pri publikovaní správy Vrba-Wetzler jednoducho priniesť dôkaz o formálnej genocíde do tábora. Režisér Peter Pepzac „Správa z Osvienčimu“ meria obrovskú priepasť medzi oficiálnym zaradením Slovenska do kategórie medzinárodných aspektov na minuloročných cenách Akadémie, hrôzostrašnými zážitkami učiteľov a únavnejším a mätúcejším prijatím, aké očakávali. Neľútostná brutalita filmových scén v Osvienčime nám pripomína, že ľudia musia byť niekedy otrasení zo svojich spokojných predpokladov a uvedomiť si zverstvá, ktoré môžu ľudia páchať na iných ľudských bytostiach.

Bebzak chce zaistiť, aby publikum nikdy nezabudlo, čo sa stalo, takže jeho monochromatické obrázky, filtrované podľa farby a dôvery, sú navrhnuté tak, aby hľadali vo svedomí. Wetzler a Vrba – známy tu ako Freddie (Noel Juicer), respektíve Valerie (Peter Ondrezica) – sa zdajú byť prinajmenšom rovnako rozdeľujúce pri oddeľovaní „Auschwitz Report“ od ostatných filmov o holokauste. . Pepjackova veľavravná naratívna stratégia, v ktorej dve tretiny filmu venuje úteku Freddieho a Velora, sa však vypláca vo vizuálnom zázraku, ktorý prináša šokujúci záver o osude ostatných mužov v ich tábore.

Počiatočné scény zobrazujúce každodenné zverstvá a masakre v Osvienčime-Birkenau s konzistentným, neviazaným pohľadom sú veľmi ťažké. Pepjack zaznamenáva dôsledky tých, ktorí sa okamžite pokúsia o útek, ale snaží sa zistiť rozdiel medzi šokom priemerného diváka a reakciou dlhoročného väzňa, ktorý bol ohromený terorizmom. Keď Freddie vojde do tábora so strašným stolom tiel naukladaných na streche, jeho myseľ sa zameriava skôr na ničenie informácií, než na pornografiu nacistickej genocídy. On a jeho spoluautor scenára riskovali svoje životy v naliehavom pokuse upozorniť Osvienčim na svet, ale dlho sa podmieňovali prežitím.

Napriek tomu, že je správa z Osvienčimu popretkávaná spomienkami a snovými scénami z Freddieho pohľadu, opisuje 7. apríl 1944, keď boli Freddie a Veler uväznení v hromade drevených dosiek a čakali na vhodný okamih na útek. Tábor. Medzitým sú ich súdruhovia v deviatom tábore potrestaní za zmiznutia a nútení stáť vo dne v noci v chlade – zvyk porušený represívnymi aktmi násilia nacistického dôstojníka. Ako jednotka sú odhodlaní urobiť všetko, vrátane obetovania svojich životov, aby zaistili, že sa spojenci dozvedia pravdu o táboroch a zabudnú na ne. Pepjack ťahá túto časť filmu oveľa dlhšie, ako sa očakávalo, ale podčiarkuje zmysel pre priateľstvo a zdieľanie zodpovednosti medzi väzňami, ako aj náročnosť každého kroku k spravodlivosti.

Keď sa dvaja očití svedkovia konečne ocitli pred britským predstaviteľom Červeného kríža – Johnom Hannahom, jedným z najuznávanejších hercov vtipov ako „Štyri svadby a pohreby“ – PepJack a DP Martin Gearon mali fotoaparát, ktorý dal valčeky a priestor operátorov konať. Podľa toho, čo sme videli, sa zdá absurdné, že príbeh Freddieho a Valerie je možné niekedy spochybniť alebo obmedziť. Odchýlka od oficiálnych humanitárnych účtov je však taká vážna, že presahuje všetky dôvody podozrenia, ako je postava Hannah. Film je historickou pripomienkou toho, že zlo histórie nemožno podceňovať a je možné ho opäť rozpútať.