Recenzia 'The Auschwitz Report'

Nájsť inovatívny prístup k holokaustu je určite výzva, no režisér Peter Pepjak rozpráva neznámy, no odhaľujúci príbeh. Osvienčimská správaSlovenská prihláška za najlepší medzinárodný film roku 2020. Samuel Goldwyn Films uvedie film v USA, a hoci ho nemožno opísať ako zábavné hodinky, prináša späť kus úctyhodnej histórie.

Diváci si dnes možno neuvedomujú, že jednou z vecí, ktorá zabránila globálnemu pobúreniu nad genocídnym plánom nacistov, bola skutočnosť, že rozsah zverstiev nebol v čase vojny všeobecne známy. Dalo by sa tvrdiť – a môže to byť pravda –, že antisemitizmus by zabránil podniknutiu akýchkoľvek iných opatrení na zastavenie holokaustu na celom svete. Ale je tiež pravda, že Nemecko sa snažilo skryť krutú prax konečného riešenia. Zástupcovia Červeného kríža navštívili niektoré koncentračné tábory, kde sa nacisti snažili utajiť, čo sa skutočne dialo.

spodná čiara

Strašidelné, ale účinné.

Preto sa dvaja väzni v Osvienčime vydali na útek, nielen preto, aby si zachránili život, ale aby z prvej ruky vypovedali o tom, čo videli. Správa Vrba-Wetzler, ktorú v roku 1944 zostavili Alfred Wetzler a Rudolf Vrba, dvaja slovenskí Židia, ktorí prežili Osvienčim, ​​bola jednou z prvých interných správ o masovej vražde. do Osvienčimu v posledných mesiacoch vojny.

Ako vyhrať Oscara Saulov syn a niektoré ďalšie grafické filmy o holokauste, Osvienčimská správa Môže to byť ťažké vidieť. Ale je to nepochybne veľmi dobre spracované dielo. Kinematografia využíva farebnú paletu blízku čiernej a bielej, ľadovú sivú, tlmenú hnedú a bielu a režisér ponorí divákov do drsnej atmosféry. Veľká časť filmu ukazuje, ako sa dvaja protagonisti (Noël Sukser a Peter Ondrejka) schovávajú v drevených debnách a čakajú na svoju chvíľu úteku.

READ  Dočasný zamestnanec - Kreatívne a športové víza (D5)

Ich izolácia znamenala, že velitelia tábora vypočúvali a mučili ďalších väzňov, aby zistili, kde sa nachádzajú dvaja nezvestní Židia. Vidíme dosť na to, aby sme pochopili táborové rituály a brutalitu generálov, ale o tomto film nehovorí; Znamená to rešpektovať odhodlanie týchto dvoch väzňov vyrozprávať svoj príbeh.

Keď konečne utečú a vstúpia do okolitých lesov, film stratí klaustrofóbiu, no zostane primerane temný. Záverečná časť sa týka ich správy britskému zástupcovi Červeného kríža (hrá ho John Hannah, známy z úloh v ľahších filmoch ako napr. Štyri svadby a jeden pohreb A Posuvné dvere) Hannah odvádza dobrú prácu, no film závisí od výkonov dvoch hercov, ktorí hrajú pozostalých. Czuczor (hviezda českých filmov, ktorý hral aj Rosencrantza v britskom filme z roku 2018 Ofélia) má silné vystupovanie, ktoré pomáha udržať film hukot a Ondrejička hrá svoju rolu aj ako jej najzraniteľnejšieho spoločníka s chuťou.

Tento brutálny, ale dobre natočený film nám pripomína, aké dôležité je svedčiť o krutosti a nespravodlivosti, čo si zachováva svoju aktuálnosť aj v našom nepokojnom novom storočí poznačenom vzostupom totalitných režimov po celom svete.

Hrajú: Noel Suxer, Peter Ondrejka, John Hanna, John Netball, Florian Panzner
Réžia: Peter Pepjak
Scenár: Joseph Bastega, Thomas Bombick, Peter Pepjack