Sonda Voyager 1 NASA mala od roku 1977 záhadný problém

Prihláste sa na odber bulletinu CNN Wonder Theory Science. Preskúmajte vesmír s novinkami o fascinujúcich objavoch, vedeckých pokrokoch a ďalších,

CNN
,

Sonda Voyager 1 stále skúma medzihviezdny priestor 45 rokov po svojom štarte, ale čelila problému, ktorý znepokojuje tím kozmickej lode na Zemi.

Voyager 1 naďalej funguje dobre, napriek svojmu pokročilému veku a vzdialenosti 14,5 miliardy míľ (23,3 miliardy kilometrov) od Zeme. A môže prijímať a vykonávať príkazy odoslané z NASA, ako aj zbierať a odosielať vedecké údaje.

Ale údaje zo systému Attitude Articulation and Control System, ktorý riadi orientáciu kozmickej lode v priestore, nezodpovedali tomu, čo Voyager skutočne robí. Attitude Articulation and Control System, alebo AACS, zaisťuje, že vysoko zisková anténa sondy zostane nasmerovaná na Zem, takže Voyager môže posielať dáta späť do NASA.

Vzhľadom na medzihviezdnu polohu Voyageru trvá cesta svetla 20 hodín 33 minút jedným smerom, takže hovor a odpoveď na správu medzi NASA a Voyagerom trvá dva dni.

Zatiaľ tím Voyager verí, že AACS je stále v prevádzke, ale čítanie údajov prístroja sa zdá byť náhodné alebo nemožné. Systémový problém zatiaľ nič nespustil na uvedenie kozmickej lode do „bezpečného režimu“. Vtedy sa vykonávajú iba nevyhnutné operácie, takže inžinieri môžu diagnostikovať problém, ktorý by ohrozil kozmickú loď.

A signál Voyageru je rovnako silný ako kedykoľvek predtým, čo znamená, že anténa je stále nasmerovaná na Zem. Tím sa snaží zistiť, či tieto chybné údaje pochádzajú priamo z tohto zariadenia alebo či ich spôsobuje nejaký iný systém.

„Kým nebude povaha problému lepšie pochopená, tím nemôže predpovedať, ako dlho to umožní kozmickej lodi zbierať a prenášať vedecké údaje,“ uvádza sa vo vyhlásení NASA.

READ  Pomalé vonkajšie hviezdy galaxie robia temnú hmotu predvídateľnejšou

„Takéto tajomstvo je v tejto fáze misie Voyager rovnocenné,“ uviedla vo vyhlásení Suzanne Doddová, projektová manažérka pre Voyager 1 a 2 v laboratóriu Jet Propulsion Laboratory NASA v Pasadene v Kalifornii.

„Kozmická loď má asi 45 rokov, čo je oveľa viac, ako plánovači misií odhadovali. Nachádzame sa tiež v medzihviezdnom priestore – prostredí s vysokou radiáciou, v ktorom ešte žiadna kozmická loď nelietala. Takže pred inžinierskym tímom stoja veľké výzvy. Myslím si však, že ak existuje spôsob, ako vyriešiť tento problém s AACS, náš tím ho nájde.

Dodd povedal, že ak tím nezistí zdroj problému, môže si ho osvojiť. Alebo ak ho dokážu nájsť, problém možno vyriešiť úpravou softvéru alebo spoliehaním sa na redundantný hardvérový systém.

Voyager sa už tak dlho spoliehal na záložné systémy. V roku 2017 sonda vypálila trysky, ktoré sa používali počas prvých planetárnych stretnutí v 70-tych rokoch – a stále fungovali aj po 37 rokoch nepoužívania.

Starnúce sondy produkujú veľmi málo elektriny za rok, takže podsystémy a ohrievače boli v priebehu rokov vypnuté, aby udržali kritické systémy a vedecké zariadenia v prevádzke.

Voyager 2, dvojitá kozmická loď, pokračuje v prevádzke až do medzihviezdneho priestoru vo vzdialenosti 12,1 miliardy míľ (19,5 miliardy kilometrov) od Zeme. Pre porovnanie, Neptún, najvzdialenejšia planéta od Zeme, je vzdialená maximálne 2,9 miliardy míľ. Obe sondy boli vypustené v roku 1977 a ďaleko prekročili svoj pôvodný účel lietania okolo planét.

Teraz sa stali jedinými dvoma kozmickými loďami, ktoré zbierajú údaje z medzihviezdneho priestoru a poskytujú informácie o heliosfére alebo bublinách vytvorených Slnkom, ktoré presahujú planéty v našej slnečnej sústave.