Učiteľ (2016) – recenzia filmu : Alternatívny koniec

Niekedy si myslím, že je staré pozerať sa na temné satiry o živote za čias komunizmu v krajinách, ktoré bývali súčasťou sovietskeho bloku; Všetky boli klišé v okruhu filmových festivalov, kým som nešiel na filmové festivaly. Z akéhokoľvek dôvodu majú tendenciu byť celkom dobré, až kým nie sú úplne hrozné učiteľ, Dúfam a modlím sa, aby tento žáner nikdy nevymrel. Režisér John Hebejk a scenárista Peter Jarzowski nám poskytli jednu z najostrejších, najpodlejších a najnepríjemnejších satir postkomunizmu, aké som za posledné roky videl, pričom ich zámerom sa nikdy celkom nepochopíte. Myslel som, že to bolo upokojujúce iba V mysli kritizujú komunistov.

Akcia sa koná v Československu v školskom roku 1983-1984; Ďaleko od zániku režimu nikto netušil, že je hneď za rohom. v skutočnosti Ísť do toho, lebo toho nemusí byť veľa. Jednu z nich, Máriu Trastechovú (Susana Mauri), relatívne nedávno zamestnanú na strednej škole v Bratislave, ostatní učitelia vo všeobecnosti nemajú radi a považujú ju za sebeckú tyranku. Možno to nie je až taký neprekonateľný problém, ale jeden: je tiež oficiálnou zástupkyňou strany školy, čo jej dáva neuveriteľnú silu pokračovať vo svojich ohavných malých obmedzeniach fantázie. Často majú podobu držania známok detí ako rukojemníkov a vydierania rodičov jej študentky za rôzne láskavosti a darčeky.

Film má podobu stretnutia rodičov žiakov Drazdechovej s dvojicou riadne nervóznych pedagógov, riaditeľkou školy (Ina Gogálová-Marojevič) a jej zástupkyňou (Monika Čertenzi). Rodičia o polooficiálnej sťažnosti na Drazdechovú. Neuvedeným účelom je zabezpečiť dostatok rodičovských podpisov, aby mohol byť hrozný učiteľ primerane prepustený bez akéhokoľvek zbytočného strachu z politických dôsledkov. Na začiatku možno dôverovať iba trom rodičom: Kučerasovi, Marke (Zongor Kaszai) a Ivete (Zuzana Konegna), ktorých dcéra Danka (Tamara Fischer) je obzvlášť bezmocným terčom hnevu Drestechovej, a Jaroslavovi Binderovi (Martin Havelka), špinavý modrý golier alkoholik, Má však pevné zásady a odmieta vyhovieť malicherným požiadavkám učiteľa; Výsledkom je, že jej syn Philip (Oliver Oswald) je nútený vzdať sa zápasníckeho tréningu, rovnako ako Tanga je vyhodená z gymnastiky. Ďalším vagabundom je Václav Littmann (Peter Bebjak), ktorý do oblasti nedávno prišiel a chce urobiť dobrý dojem: jeho manželka, geniálna astrofyzička, sa vrátila na Západ a jeho a ich bystrého syna Karola (Richard Lapuda) zanechali do značnej miery za sebou. Pochybnosti – Václav sám bol nútený opustiť výskum, ktorý absolvoval so svojou ženou, a dať sa na umývanie okien. Možno má ten najlepší dôvod zo všetkých na to, aby Trastechovú nenávidel: namiesto toho, aby ho jednoducho požiadala o pomoc, otvorene ho tlačí do romantického vzťahu. Rodičov, ktorí sú proti všetkým štyrom, motivuje viacero motivácií: viera v prácu Dratechovej, túžba prehliadať nežiaduce správanie, kým ich deti nedostanú dobré známky, alebo strach, že stranícke väzby Dratechovej znepríjemnia život všetkým.

Ako pri každom dobrom filme, príťažlivosť učiteľ Nielen v tom, aký príbeh sa rozpráva, ale ako Hovorí sa. Jarzowski tu ponúka úhľadnú malú škatuľku, ktorá je vo svojej zložitosti celkom jednoduchá: príbehy troch hlavných detí sa rozprávajú paralelne s ponižujúcimi pokusmi nakloniť si náladu v miestnosti proti Drastechovej. Vzájomne popretkávané a s rovnakým pocitom hrôzy, aký zvyčajne pociťujú rodičia, vytvára malú hru, ktorá odhaľuje celý rozsah skazenosti Drazdechovej (scenárista Vladimír Barák odvádza mimoriadnu prácu v súlade s týmito dvoma časovými obdobiami. Obrazy a tempo rozprávania odzrkadľujú pointy v každej dejovej línii úžasne intuitívnym spôsobom). To znamená, že to dokazuje, že došlo k veľkému incidentu, ktorý vyvolal toto stretnutie, a celá miestnosť vie, čo to je. učiteľ Núti nás na to čakať: v skutočnosti nás núti čakať, aby sme si uvedomili, že existujú informácie, ktoré nám chýbajú. To čakanie nás núti pracovať rovnako ako jej odporcov, aby sme si ujasnili svoje pocity o autorke.

Keď to nie je šikovná štrukturálna hra, učiteľ Bol to veľký satirik, odvádza skvelú prácu, keď zobrazuje, aké ľahké je pre človeka bez morálneho základu zneužiť systém, a ešte brilantnejšie zobrazuje beznádej takýchto rodičov. Týranie je takou súčasťou života, že je ťažké si čo i len predstaviť bojovať proti nemu. Prirodzene, veľa z toho súvisí s postavou Drazdechovej, na začiatok pôsobivá postava, všetok pasívno-agresívny cukor a mastnota, ktorú Mauréry oživila v noblesnom podaní s úsmevným významom. Nie je to najvýraznejšie alebo najkreatívnejšie obsadenie na svete – Dolores Umbridgeová je komunistka a Mowry ju hrá s rovnakými trikmi, aké používa Imelda Stanton. Harry Potter a Fénixov rád – ale nekonečne rozkošný a nedá sa obísť; Zakaždým, keď si myslíme, že sme prestali byť oslňovaní postavou, Maury hodí do svojho stvárnenia viac kyseliny.

READ  Kedysi filmová sexica a dnes ... Herečka sa podpísala pod vek a intervencie!

To nie je správne Nový Tak či onak, ale Hřebejk si ponecháva ostrý, rezavý humor a hŕstku filmových prešľapov (opakujúce sa dialógy uprostred, zvláštne kartičky „Kde sú teraz?“ pre tri deti) určite prehltne. S tým, čo robí tak dobre, je to únavne hrubý strih, pôsobivé zobrazenie spoločenského tlaku a brilantné finále, Trastechovej značka malého ovládania mysle dáva komunizmus určitú podobu, ale nie je vymyslená. Tým prekonal kolaps systému. Má tiež dav-príjemnú povrchovú úpravu, ktorá by mala byť podľa všetkých práv absolútne zábavná. Nie som si istý, či by si zaslúžil rozsiahly druhý život viac ako ktorýkoľvek z jeho žánrových kolegov (tento druh filmu má tendenciu po festivale vyblednúť), ale určite je taký dobrý alebo lepší ako čokoľvek, čo mám rád. Videl som to už dlho.