Recenzia: Grave Code – Sinuroba

– Dokumentárna opera Lucy Královej o českom skladateľovi Johnovi Kaprym je mnohovrstevné, talentované dielo, ktoré občas zápasí pod ťarchou vlastných ambícií.

Nový film českého scenáristu a režiséra Lucy Kráľovej, Kód hrobu [+see also:
interview: Lucie Králová
]
Teraz sa premieta vo svete Vízie na navíjanieV divízii Burning Lights je jeho doterajšie ambiciózne úsilie. Experimentálne dokumenty a témy súvisiace so sociálnymi dejinami a hudbou a je mnohovrstevným dielom, ktoré zaujme domácich divákov. Ide však o najnáročnejšie hodinky.

Film s názvom „dokumentárna opera“ pojednáva o živote kedysi slávneho a kontroverzného českého skladateľa. John Grave. Na základe archívneho materiálu vrátane listov, novinových článkov, fotografií, tajných policajných správ a Kabrinových domácich videí Super 8 bol napísaný ôsmimi akciami, pauzou (alebo „pauzou“, ako je uvedené na obrázku) a ultimátnou libertariánskou energiou. Jiří AdamákSpevák je hlavnou črtou spolu s majstrom Peter Fiala A 17 členov Českého filharmonického zboru Brno.

Príbeh Kabrinovho života je vyrozprávaný chronologicky a zbor ho spieva v štýle „Novej opery“, ktorú zložil Petra Susco: Podanie a cappella je štuková recitácia, ktorá skáče ďalej a ďalej do konkrétnych záznamov. Orchestrálne skúšky a vystúpenia sa často zhodujú s rozmazanými, monochromatickými domácimi videami s ich charakteristickou snímkovou frekvenciou: v štandardných kamerových záberoch sa všetci obliekajú do čierneho a pracujú v oslnivo bielom interiéri štúdia. Geometrické tvary, v ktorých stoja, sedia alebo ležia, často odrážajú Kabrinove postmodernistické systémy, na ktoré použil „kryptografickú“ metódu a prvky e-zvuku.

Tento jednoznačný formálny aspekt je jednou z vecí, ktoré podčiarkujú vzdialený emocionálny prístup k príbehu skladateľovho života. Mnohé libretá sú asociatívne a onomatopoické, príklad “ryby a raky“(“ Ryby a homár „- kapr znamená po česky kapor), pričom skladateľ pláva v jazere.

Grave sa narodil v roku 1914 (v Rybách) a bol vášnivým športovcom, no po zranení mu znecitliveli nohy, takže ho bolo často vidieť sedieť alebo chodiť s palicami. Ešte viac sa začal zaujímať o komunizmus a v roku 1951 získal Stalinovu cenu po zložení významných piesní, ako napríklad „Contata“ v „sovietskom národe“, čím sa stal najlepším štátnym skladateľom. Paralelne prebieha opis jeho osobného života: jeho prvá manželka a dve deti, priateľstvo so swingovým hudobníkom RA DvorskýDokázal sa dostať z väzenia a stal sa disentujúcim operným spevákom Pavel Ludiger, Práve to mu priviedlo do cesty tajnú políciu. Po tom, čo v otvorenom liste Šostakovičovi protestoval proti invázii do Československa v roku 1968, bol zaradený na čiernu listinu a jeho hudba bola zakázaná.

Dávno predtým mal Kabru aj druhú manželku Lubiscu a dcéru Magdalénu, s ktorou vo filme urobil len krátky rozhovor. Svojho nevlastného brata Miloša, ktorý skončil v psychiatrickom ústave, nikdy nepoznala. Grave ho tam nechal a domáce videá s informáciami o tom, koľko minút mal každý človek, sú tak blízko, ako nám film ukazuje jeho vnútorný svet: 112 do Ľubisky, 152 do Magdalény a len šesť minút do Miloša.

Spoločensko-politický príbeh skladateľa je skôr stručný a obsiahly a konečným výsledkom je brilantné dielo, ktoré zápasí pod ťarchou svojich ambícií. Bez emocionálnych investícií môže byť 90 minút sedenia pri avantgardnej hudbe náročných.

Kód hrobu Je spoločným podnikom českých spoločností DOCUfilm ​​​​Praha a Mindset Pictures a slovenského VIRUSfilm, na ktorom sa podieľajú Česká televízia a MagicLab so sídlom v Brocku. Lightdox má medzinárodné práva.