Recenzia: Leaving to Remain – Cineeuropa

– Dokument Miry Erdevici predstavuje tri príbehy o integrácii Rómov v Spojenom kráľovstve, ale nič iné

Vnútri Petra Odchod zostať

Scény natočené výlučne na témy sa zameriavajú na troch Rómov žijúcich v Anglicku. Mira Erdevicis Odchod zostať (Vydané Verve Pictures v Spojenom kráľovstve v piatok 28. apríla) vykresľuje dôverne subjektívny obraz toho, čo môže život členom tejto menšinovej skupiny ponúknuť – akékoľvek zovšeobecnenia o pohostinnosti alebo nehostinnosti Spojeného kráľovstva voči Rómom pochádzajú priamo z neho. Ústa subjektov. Zdá sa mi však nerozumné prezentovať tieto tri (väčšinou pozitívne) skúsenosti bez poskytnutia informácií o tom, aký je život väčšiny Rómov, Rómov a Travellerov žijúcich v tejto krajine, najmä preto, že situácia je taká vážna, že sa o nej vie len málo. Šokujúca štúdia zverejnená tento mesiac odhalila oveľa menej ružovú realitu, ako sa zdá na obrázku, pričom 62 % Rómov alebo Travellerov uviedlo, že zažili rasistický útok – viac ako ktorákoľvek iná etnická menšina.

Jediný kontext, ktorý dostávame, je opäť vysoko subjektívny, vlastná práca subjektov na integrácii Rómov. Denisa pochádza z Českej republiky a najprv sa presťahovala do Anglicka, kde pracovala ako upratovačka, no napokon sa stala prvou rómskou britskou právničkou a teraz pomáha členom svojej komunity s ich právnymi záležitosťami. Veľká časť jej pracovnej záťaže počas natáčania sa týkala postavenia jej klientov v Spojenom kráľovstve po Brexite a „neobmedzeného práva na odchod“, keďže sa blížil termín na podávanie žiadostí. Nenávisť voči cudzincom je hmatateľná, ale Denisa (alebo jej upravená verzia) sa tohto rozhodnutia zdržuje, možno preto, aby si zachovala túžbu prečkať ju cez toto náročné obdobie.

Medzitým Petrova práca v sociálnej práci v Peterborough naznačuje potrebu lepšej integrácie rómskych komunít v mestách Spojeného kráľovstva alebo väčšej tolerancie a porozumenia zo strany ostatných. Ale podobne ako Ontrage, tretí námet filmu, aj sám Petr opakovane hovorí o svojej skúsenosti v Anglicku ako o úplne bez rasizmu a tento kontrast (alebo paradox) zostáva vo filme frustrujúco neprebádaný a nevysvetlený.

Je zrejmé, že táto pozitivita čiastočne pramení z relatívne negatívnych skúseností v krajinách pôvodu subjektov. Všetci traja vysvetľujú, že ako deti boli zapísaní do škôl pre deti so špeciálnymi potrebami, čo je rozšírená diskriminačná prax, ktorá oddeľuje rómske deti od ostatných. Petr a jeho rodina sa po opakovaných útokoch skinheadov v Českej republike presťahovali do Veľkej Británie a boli milo prekvapení, že cudzinci v Spojenom kráľovstve neprešli do jazdného pruhu, keď okolo nich prešli na ulici.

Títo traja jednotlivci, ktorí sa rozhodli venovať značné množstvo času a energie boju za práva Rómov v Spojenom kráľovstve, sú nepochybne inšpiratívni – vzhľadom na to, akí obyčajní inak pôsobia. Erdewickiho film okrem ich práce ukazuje aj ich každodenné činnosti, ich povinnosti voči rodinám, rodičom, alebo v prípade Ontreja čoskoro otcom. Toto rozhodnutie prezentovať tieto subjekty ako jednotlivcov a nie ako dátové body v etnografickej štúdii je určite chvályhodné. Ale výberom týchto troch konkrétnych postáv sa film zároveň snaží sprostredkovať pocit komunity zjednocujúcej sa, aby sa chránila – niečo, čo je trochu podkopávané a zmätené vyhýbaním sa širším, príliš zastúpeným, menej priaznivým známym skutočnostiam Rómov. Nepriateľstvo v Anglicku.

Odchod zostať Produkovali slovenský PubRes, britský Spring Films, český Krutart, Česká televízia – Česká televize a Rozhlas a televízia Slovenska – Rozhlas a televízia Slovenska.