Viac ako 1000 nových prírastkov do našej slnečnej sústavy bolo skrytých v archívoch Hubbleovho teleskopu: ScienceAlert

Úctyhodný Hubbleov vesmírny teleskop je ako dar, ktorý sa neustále rozdáva. Aj po viac ako tridsiatich rokoch fungovania prináša nielen astronomické objavy. Robí to aj náhodné vyhľadávania!

Vďaka medzinárodnému tímu občianskych vedcov, s pomocou astronómov z Európskej vesmírnej agentúry (ESA) a niektorých algoritmov strojového učenia, nová vzorka viac ako tisíc asteroidov Bol identifikovaný v archívnych údajoch HST.

Použité metódy predstavujú nový prístup k hľadaniu objektov v desiatky rokov starých dátach, ktoré možno aplikovať aj na iné dátové súbory.

Výskumný tím viedol Pablo García-Martín, výskumník z Katedry teoretickej fyziky Autonómnej univerzity v Madride (UAM). Zahŕňal členov ESA, laboratória Jet Propulsion Laboratory (JPL) NASA. Astronomický ústav Rumunskej akadémieUniversity of Craiova, University Côte d'Azur, a Bastion Technologies,

Dokument, ktorý popisuje ich zistenia, „Hubbleov lovec asteroidov III. Fyzikálne vlastnosti novoobjavených asteroidov,“ objavilo sa nedávno astronómia a astrofyzika,

Opýtajte sa ktoréhokoľvek astronóma a povie vám, že asteroidy sú materiál, ktorý zostal po vytvorení slnečnej sústavy. pred 4,5 miliardami rokov. Tieto objekty prichádzajú v rôznych veľkostiach, od kameňov veľkosti kamienkov až po planetoidy.

Pozorovanie týchto objektov je náročné, pretože sú slabé a v neustálom pohybe, keď obiehajú okolo Slnka. Vďaka svojej ostrej geocentrickej obežnej dráhe môže Hubbleov teleskop zachytiť pohybujúce sa asteroidy vďaka výrazným zakriveným dráham, ktoré zostali v expozíciách Hubbleovho teleskopu. Keď Hubble obieha okolo Zeme, jeho pohľad sa mení, keď pozoruje asteroidy sledovaním ich obežných dráh.

Asteroidy sú tiež známe pre „fotobombové“ snímky vzdialených kozmických objektov, ako je UGC 12158, ktoré získal Hubble (pozri obrázok vyššie). Tým, že vedci poznajú polohu Hubbleovho teleskopu, keď sa asteroidy priblížili, a zmerajú zakrivenie čiar, ktoré opustili, môžu určiť vzdialenosti k asteroidom a odhadnúť tvary ich obežných dráh. Schopnosť to urobiť s väčšími vzorkami umožňuje astronómom testovať teórie vzniku a vývoja hlavného pásu asteroidov.

READ  Odhaľovanie tajomstva rýchleho starnutia za včasným nástupom rakoviny

Ako Martin nedávno povedal na ESA Hubble tlačová správa,

„Ponárame sa hlbšie do pozorovania malej populácie asteroidov hlavného pásu. Boli sme prekvapení, keď sme videli taký veľký počet kandidátskych objektov. Existovali určité náznaky, že táto populácia existovala, ale teraz to môžeme overiť pomocou náhodnej populácie asteroidov.“ „Potvrdenie získané pomocou celého Hubbleovho archívu je dôležité pre poskytnutie prehľadu o evolučných modeloch našej slnečnej sústavy.“

Podľa jedného všeobecne akceptovaného modelu sú malé asteroidy úlomky väčších asteroidov, ktoré sa navzájom zrážajú a drvia v priebehu miliárd rokov.

Konkurenčná teória tvrdí, že menšie telesá vznikli tak, ako dnes vyzerajú pred miliardami rokov a odvtedy sa príliš nezmenili.

Astronómovia však nemôžu poskytnúť žiadny vierohodný mechanizmus, prečo by tieto malé asteroidy nenahromadili viac prachu ako okolohviezdny disk (z ktorého vznikli planéty) okolo nášho Slnka pred miliardami rokov.

Okrem toho astronómovia už nejaký čas vedia, že kolízie môžu zanechať určitý podpis, ktorý možno použiť na testovanie súčasnej populácie hlavného pásu.

V roku 2019 od astronómov Európske vedecké a technologické centrum (ESTEC) a Centrum vedeckých údajov Európskeho centra vesmírnej astronómie (ESDC) spojili svoje sily so spoločnosťou Google, najväčšou a najobľúbenejšou platformou pre občiansku vedu na svete (Zooniverse), aby spustili Hubble Asteroid Hunter (HAH), občiansky vedecký projekt na identifikáciu asteroidov v archívnych údajoch z Hubbleovho teleskopu.

Tento graf je založený na archívnych údajoch Hubbleovho vesmírneho teleskopu, ktoré sa použili na identifikáciu veľkej prehliadanej populácie veľmi malých asteroidov. (NASA/ESA/PG Martin (AUM)/E. Wheatley (STSCI))

Tím HAH pozostával z 11 482 dobrovoľníkov z oblasti občianskej vedy, ktorí pozorovali 37 000 snímok z Hubbleovho teleskopu za 19 rokov. Po poskytnutí približne dvoch miliónov identifikácií tím dostal tréningovú sadu pre automatizovaný algoritmus na identifikáciu asteroidov na základe strojového učenia. Výsledkom bolo 1 701 stôp asteroidov, z ktorých 1 031 zodpovedalo predtým neznámym asteroidom – asi 400 z nich malo veľkosť menšiu ako 1 km (~1 090 stôp). Povedal Martin:

READ  Kvôli klimatickým zmenám stromy strácajú listy skôr

Povedal Martin:

„Pozícia asteroidov sa v priebehu času mení, a preto ich nemôžete nájsť len zadaním súradníc, pretože v rôznych časoch tam nemusia byť. Ako astronómovia máme čas pozrieť si všetky obrázky asteroidov. Nie. Tak sme prišli s myšlienkou spolupracovať s viac ako 10 000 dobrovoľníkmi z občianskej vedy, aby sme si prešli rozsiahle archívy Hubbleovho teleskopu.“

Tento priekopnícky prístup možno efektívne aplikovať na súbory údajov nazhromaždené inými observatóriami na lov asteroidov, ako je Spitzerov vesmírny teleskop NASA a Stratosférické observatórium pre infračervenú astronómiu (SOFIA).

Keď vesmírny teleskop Jamesa Webba (JWST) nazhromaždí dostatočne veľký súbor údajov, rovnakú metódu možno použiť aj na jeho archívne údaje.

Ako ďalší krok bude projekt HAH skúmať doteraz neznáme pásy asteroidov, aby sa charakterizovali ich dráhy, rotačné periódy a ďalšie vlastnosti.

Tento článok pôvodne publikoval Vesmír dnes, čítať pôvodný článok,