Recenzia: Citlivý človek – Cineuropa

– V režijnom debute Tomáša Kleina dystopická, postapokalyptická vízia Českej republiky pripravuje pôdu pre skúmanie citlivosti, morálky a rodinných vzťahov.

Jaroslav Kuhra (vľavo) a David Brachas Citlivý človek

Vo svojom celovečernom hranom debute ako sólového režiséra Citlivý človek [+see also:
interview: Tomáš Klein
]
, Thomas Klein predstavuje excentrického otca (Dávidova kampaň), motorkár a potulný herec, ktorý sa vracia zo zahraničia s manželkou (Tatiana Tyková), a dvoch synov, aby sa usadili v Českej republike a viedli „normálny rodinný život“. Klein sa prvýkrát dostal do pozornosti krátkym filmom Absolvent Retriever A dokončením posledného filmu režiséra českej novej vlny Jana Nemca, Vlk z Royal Vineyard Street [+see also:
film review
interview: Tomáš Klein
]
upravuje Zakim TopolČierna komédia, temný a desivý román s rovnakým názvom pre veľké plátno. Na originálnu kľukatú literárnu cestu to nie je maličkosť. Klein spolu so spoluautormi scenára Lucy Vankoa A Kateřina TraburováZhŕňa hlavný príbeh rituálu nemého syna Eliáša (Jaroslav Kuhra), vo svete, ktorého poriadok sa rúca. Citlivý človekPremietané na súťaži Karlove VaryVzniká tak ako road movie o dospievaní o zachovaní citlivosti v postupne cynickom a morálne chátrajúcom svete.

Film sa začína nezvyčajným návratom domov. Otec sa vracia na schátralý statok v obytnom aute so svojou chorou manželkou a synmi. Ich pokus o squatovanie v byte jeho otca, ktorý stále obýva jeho umierajúci majiteľ, naberie zázračné obrátky. Kým matka omdlie a otec ju odvezie do nemocnice, Ilyas a jeho braček strávia noc ukrytí vedľa umierajúceho muža. Keď sa otec ráno vráti, na mieste nájde políciu a sociálnu službu, ktorá ho ohlási, a po nešťastnej náhode je otec a jeho dvaja synovia nútení opäť utiecť.

READ  Sedem rozpracovaných filmov vybraných pre finálnu zostavu – Variety

Klein si osvojí perspektívu Eliasa, nemého 12-ročného mladíka, ktorý je pasívnym pozorovateľom uprostred chaotického konania svojho otca na ceste za matkou. Ich zbesilý útek do nemocnice sa zmení na karnevalovú odyseu v českom preklade pustatina, cez postapokalyptickú krajinu pozdĺž brehov rieky Sasava. Šialený Max, s výrazným východoeurópskym nádychom. Počas svojich ciest sa trio stretáva so zbierkou čudných postáv, ako sú mafiáni na smetisku, mnísi, prostitútky a motorkári. Ústredným bodom príbehu je Eliasov komplikovaný vzťah s otcom, ktorý má ďaleko od ideálnej otcovskej postavy, opúšťa všetky ideály, aby sa prispôsobil drsnému svetu diktovanému konceptom „prežitia najschopnejších“.

Citlivý človek Deštrukcia, úpadok a šrot sú charakterizované bezútešnou estetikou, ktorá dominuje postapokalyptickej krajine. Prostredníctvom toho sa realizuje Synova subjektívna perspektíva Tusan Husárs (Arved, Domáce [+see also:
film review
interview: Adam Sedlák
]
) nepokojná kameramanská a Vadim Usoldcevs (Gen A: Robte to, čo máte radi) strih, ktorý zvýrazňuje zbesilé tempo a plynule spája scény štylizovanej reality so Sonovou predstavivosťou, čím posúva film do sféry melancholického sna. Rovnako ako jeho predchádzajúca tvorba Vlk z Royal Vineyard StreetKlein používa línie guerilla štýlu, ktoré sa spájajú s lo-fi surrealizmom a vedú k mačacej punkovej dystopii s východoeurópskym sklonom.

Kleinov režijný debut pôsobí ako intenzívna alegória, zobrazuje mladšiu generáciu sveta a spoločnosti rozpadajúcej sa v rozklade starých ideálov a morálky, zatiaľ čo rodinná dráma obratne prechádza emóciami bez toho, aby podľahla úplnej beznádeji a nulovosti.

Citlivý človek Produkoval Masterfilm (Česká republika) a Banksart Films (Slovensko), koprodukcia Českej televízie. O uvedenie do kín v Českej republike sa 5. októbra postará CinemArt.