Recenzia: Slepý muž, ktorý nechcel vidieť Titanic

– BENÁTKY 2021: Možno budete chcieť vidieť tento temný, sladký a vtipný film od fínskeho žánrového režiséra Teemu Nikkiho, na rozdiel od názorov jeho DiCaprio-fóbneho hlavného hrdinu

Vstúpil Petri Poikolainen Slepý muž, ktorý nechcel vidieť Titanic

Vzhľadom na to, že už mnoho rokov, James Cameron Titanic držal rekord v kategórii najlepšie zarábajúci film všetkých čias v celosvetových pokladniach, hlavnú postavu filmu Slepý muž, ktorý nechcel vidieť Titanic [+see also:
interview: Teemu Nikki and Jani Pösö
interview: Teemu Nikki, Jani Pösö an…
]
môže byť jedným z mála filmových milovníkov na svete, ktorí si v ďalekom roku 1997 nekúpili lístok. Jeho tvrdohlavosť je zábavná, zaujímavá a možno aj sebazničujúca (nezahanbuje Cameronovu filmografiu, keďže sa počas filmu hlasne znepokojuje – to je čo Pravdivé lži robí). Tento skvelý film od začínajúceho fínskeho špecialistu na žánrové filmy Teemu Nikkimá na tohtoročnom práve svetovú premiéru Filmový festival v Benátkach, v novovzniknutej sekcii Orizzonti Extra. Získal Cenu divákov, niečo predvídateľné, keď na projekcii tohto recenzenta zožal jeden z najvrúcnejších potlesk za štrnásť dní.

Slepý muž, ktorý nechcel vidieť Titanic patrí tiež ku generácii filmov s ďaleko progresívnejším a spravodlivejším postojom k postihnutiu; napríklad nevnímať to ako škodlivé utrpenie, ktoré je definované nedostatkom privilégií zdravých ľudí. Aby som parafrázoval nedávne vyjadrenia Nikki, je to film zameraný na protagonistu, ktorý bol náhodou postihnutý, a nie hlúpe alebo povýšenecké vyhlásenie o postihnutí. Nielen to, ale obsadenie hlavnej úlohy Jaakko trpí RS (choroba spôsobuje vo filme slepotu postavy), Petri Poikolainen, starý priateľ režiséra. Okrem iných úvah to tiež odráža čoraz viac zastaranú myšlienku, že zdatní herci by mali byť prví v rade, keď budú hrať postavy so zdravotným postihnutím – ako napríklad v prípade herca, akým je Eddie Redmayne. Teória všetkého [+see also:
]
kde sa získavajú pochvaly za presnosť simulácie.

Je to príbeh o hľadaní skutočne, klasicky štruktúrovaný. Jaakkovi zakladáme život v jeho byte obloženom DVD, dávame mu silný vzťah s vedľajšou postavou – milou, tiež zrakovo postihnutou ženou, ktorá sa volá Sirpa (Marjaana Maijala), s ktorou sa stretol online – a vymyslel si cieľ (stretnúť sa s ňou) a prekážku, aby sa dej dal do pohybu. Jeho zmysel pre humor je tiež požehnaním – helmer napĺňa film až po okraj suchými vtipmi a návratmi („Keď som nevedel od seba oddeliť Kurta Russella a husky Vecpotom som bol nasraný “), ale nikdy nerobí zo samotného filmu „vtip“.

Možno sa to povaľuje príliš dobromyseľným spôsobom až do strednej komplikácie, keď sa Jaakko nezávisle pokúša dochádzať na jej adresu a zadržia ho dvaja strašní grázli, ktorí sa ho pokúsia okradnúť. Jaakko, pričom vždy s odkazom na film Fargo), berie situáciu vážne a zdá sa, že takmer duchovným spôsobom prijíma nešťastie a potenciálne zranenie, ktoré ho môže postihnúť. Ale opäť, humor dokazuje, že tentoraz byrokraticko-komediálneho typu, keď lupiči narážajú na vlastné nešikovné prekážky – zabezpečenie kreditných kariet, geografické chyby – ktoré umožňujú Jaakkovi triumfovať.

Spojivové tkanivo od tejto výpravy až po jej sentimentálny koniec je miesto, kde film čiastočne prestáva presviedčať a začína rezať rohy, končiac kúskom splnenia želaní, ktoré je príliš veľkou lyžicou cukru (snáď si Jaakko odpustí Disneyho muzikálový odkaz). Ale toto je skvelý film o hrdinskom filmovom nadšencovi, ktorý určite lichotí divákom na mnohých budúcich festivaloch.

Slepý muž, ktorý nechcel vidieť Titanic je fínska produkcia v inscenácii It’s Alive Films a Wacky Tie Films. Intramovies dohliada na jeho medzinárodný predaj.