Recenzia: Záchrana mŕtveho človeka

– V najnovšom filme českého režiséra Vaklova Kadrnku sa Karlove Vary vracajú po prvý raz od jeho pokusu získať Krištáľový glóbus z roku 2017. Malá krížová výprava

Vojtěch Dyk v Záchrana mŕtveho človeka

Záchrana mŕtveho človeka [+see also:
interview: Václav Kadrnka
]
Tretí diel českého filmára Vaglav Kadranga Opisuje jeho trilógiu „neprítomnosť milovanej osoby“. Nasledovalo jeho predstavenie, Osemdesiat listov (2011) a jeho druhý rok úsilia, Malá krížová výprava [+see also:
film review
interview: Václav Kadrnka
]
(2017), držiteľom titulu Krištáľový glóbus trochu ohromujúcim spôsobom. Karlove Vary V roku 2017 Oba tieto obrázky sa vyznačujú prísnym a minimalistickým štýlom plným symboliky. Kedy Záchrana mŕtvych – Premietali ho na svetovej scéne na medzinárodnej súťaži pre 55. ročník Karlových Varov a režisér povedal, že ide o poloautobiografiu – ktorá môže byť rozprávačsky nezvyčajnejšia ako skoršie Kadrngove diela. Svet, ktorý sa točí medzi životom a smrťou.

otec (Peter Salveck) Utrpel mozgovú príhodu. Obe matky (Zuzana Maurryová) A syn (Vojtěch Dyk) Sú teraz zapojení do práce starostlivosti o telo, ktoré je v duchovnom a fyzickom stave: nie živé ani mŕtve. Keďže lekári sú skeptickí, pokiaľ ide o šance otca na uzdravenie, matka – s učebnicami po ruke – sa snaží viac pochopiť, ako situáciu zmeniť. Syn je veľmi necitlivý a občas blúdi po chodníkoch nemocnice. Tí dvaja sa vždy vracajú, držia za ruku svojho milovaného a snažia sa ho nejakým spôsobom priviesť späť k akejsi existencii. Je však vzkriesenie možné?

Film sa odvíja od prvých momentov, keď sotva sledujeme Slnko blúdiace nudnými chodbami modernej západoeurópskej nemocnice. Koncept „skutočného sveta“ je ešte vzdialenejší, keď lezie hore a dole po schodoch, cez dvere vidí pacientov alebo sa pozerá von, keď sa budova renovuje. Keď konečne ide k svojmu otcovi – ležiaci na zemi v posteli, takmer ako náboženský stôl – chápe, ako sme uväznení v sicílskom svete a význam a účinok tohto miesta – v najlepšom prípade – sa zdá byť zlý. Keď Otec obieha medzi životom a smrťou, svet sa javí ako nekonečný rad chodníkov a schodov, cez ktoré krúžime alebo vidíme menej cieľov ako slepú uličku.

Film uvoľňuje tichú klaustrofóbiu, vďaka ktorej je natočený na výšku (po chvíli sa to potichu podarí), čo umožňuje DoP. Raphael O’Byrne Zdôraznite abstraktný svet. Existuje aj hra medzi momentmi ako realita a sen. Zdá sa, že syn, ktorý trpí srdcovým zlyhávaním, paradoxne vytvára silné spojenie medzi sebou a otcom, vracia sa do detstva a vidí svojho mladšieho ja otca v kóme. Keď film dospeje k nejasnému koncu, Roy Anderson koketuje s teatrálnosťou aj otvoreným surrealizmom.

Od straty milovaného človeka po narodenie dieťaťa – pre tých, ktorí zažili udalosti, ktoré im zmenili život – Záchrana mŕtveho človeka Je zaujímavým stimulom pocitu, ktorý ich môže obklopovať. Existuje skutočný život, ale už nie je s vami v osobnom kontakte – aj keď „infiltruje“ – a svet je akosi nečinný.

Napriek tomu, drsná povaha a divadelné prvky filmu často zostávajú nepovšimnuté – napriek úsiliu stoických hercov – a namiesto emocionálnej angažovanosti prichádza ako súčasť chvály. Samozrejme, nemôžete vidieť, že film robí príliš veľa mimo niekoľkých vybraných festivalových scén a získava mierny úspech na miestnej úrovni.

Záchrana mŕtveho človeka Produkoval Sirius Film (Česká republika) a koprodukoval Česká televízia, Silverward (Slovensko) a Poglupo Films (Francúzsko).