šport

Recenzia: Eagles Ţaga – Cineuropa

– Adina Popescu a Aileen-Manuel Gervase nám ukazujú ako Mŕtve laso Keby sa to odohrávalo v sedmohradskej dedine, videl by to

Po svojom medzinárodnom debute na filmovom festivale v Kitzbüheli v auguste rumunskí režiséri Adina Popescuová A Ilian-Manuel Gervase‚Dokumentárny Orly zo Shaky Rumunský turnaj 29-ky debutuje domaThFilmový festival Astra. Tento dokument, ktorý skúma skúšky a trápenia futbalového tímu v transylvánskej dedine, je dojímavým, láskavým pohľadom na vytrvalosť a statočnosť.

Od prvého záberu sa stretávame pán Nelu, manažér futbalového tímu v obci Ţaga (alebo skôr faktom). Vidíme ho, ako pripravuje ihrisko na ten nedeľný zápas, no značky, ktoré na trávniku kreslí starým strojom, nie sú dokonalé. Počuli sme tiež, že sa obáva, koľko hráčov sa na turnaji zúčastní, keďže postaviť 11-členný tím môže byť náročné, najmä v lete, keď hráčov ľahko rozptyľujú svadby a grilovačky. Keď sa súťaž konečne rozbehne, hráči sú tam, ale ich výkon je nevýrazný: čoskoro zisťujeme, že Eagles z tímu Ţaga, ktorý za dve sezóny nevyhral ani jeden zápas, nestúpa. Najhoršie mužstvo na celom rumunskom šampionáte z hľadiska jeho postupu.

Možno je to o futbale, ale dokument je ambicióznejší, pretože je pozvaním na preskúmanie myšlienky zlyhania a vytrvalosti. Niektorí diváci sa možno pousmejú nad neprofesionalitou hráčov, klesajúcim žalúdkom a neustálymi nárekami, že nám „rozhodcovia ukradli“, ale aj v takej malej dedinke, ako je Ţaga, je futbalový tím úspechom. . S obmedzenými financiami a smiešnym podielom na rumunskom šampionáte by mali byť orly pána Nelu pochválené za to, že tam boli. Vzdať sa je vždy ľahké, zatiaľ čo ukázať sa je iný príbeh.

Pán Nelu je tu nepochybne hrdinom, pretože je srdcom tímu. Vo svojich 68 rokoch je dosť šikovný na to, aby vedel, že bez výraznej finančnej podpory sa tím nikdy nezlepší a pre mnohých hráčov je každotýždenné prehry drina alebo povinnosť. Ale pán Nelu vytrvá a my mu môžeme len fandiť, ​​pričom Gervasovej observačnej kamere dovolíme premýšľať o ústrednej téme filmu, a to: Čo je to dobre prežitý život? Možno pán Nelu sníva o víťazstve, ale tiež vie, že stretnutie tímu na ihrisku je čo oslavovať, aj keď je to frustrujúce. „Človek by si myslel, že im niekto zviazal nohy,“ hovorí pán Nelu, keď sa po mimoriadne sklamanom výkone rozpúta v jednom z mnohých roztomilých komediálnych momentov filmu.

S dobou chodu iba 74 minút, Orly zo Shaky Nemá čas rozvíjať iné postavy ako jeho protagonista, no tráviť toľko času s týmto mužom, ktorý odmieta prijať porážku, má niekoľko životných lekcií. V jednej chvíli ho vidíme, ako si prezerá obrázky z mladosti, keď bol nádejným futbalistom. Bolo by ľahké nechať nostalgiu a „čo keby“ premôcť, ale pán Nelu to vie lepšie a sústreďuje sa na to, čo sa dá urobiť, čítajúc nahlas starostlivo napísaný výklad o vývoji tímu pred dedinskými hrami. A kultúrna skupina, alebo trpezlivé počítanie jeho kurčiat. Možno sa pán Nelu považuje za porazeného, ​​ale v skutočnosti je veľa aspektov dokumentu, ktoré ho ukazujú ako víťaza a veľmi mu závidíme.

Orly zo Shaky Produkovaný Sme Pesach (Rumunsko) a koprodukovaný Leon Productions (Slovensko) a Fix Media (Rumunsko). Po národnej premiére v Astre bude film o 13:00 premietaný v BukureštiTh Vydanie Filmy v Cannes v Bukurešti.