Recenzia: Restore Point – Cineuropa

– Robert Hloss „Sec Blade Runner„Spája sa s priekopníckou kyberpunkovou estetikou, ktorá skúma povahu ľudstva, a uchváti mainstreamové aj umelecké publikum.

Vo vnútri Andrea Mohilová bod obnovy

Česká kinematografia má bohatú a rôznorodú tradíciu v oblasti sci-fi, od legendárnych až po ikonické diela Ikarie XB-1 Priekopnícky únik Karla Zemana a sci-fi komédie Václava Vorlíčka a Miloša Macourka. Národná kinematografia v poslednom čase koketuje so žánrom animovanej hudobnej komédie Aurala Klimta. Lajka [+see also:
]
, zameraný na prvého psieho astronauta. Napriek tomu ide o ambiciózny projekt rastúceho talentu Róbert HlossJeho prvý celovečerný film, názov bod obnovy [+see also:
interview: Robert Hloz
]
Po jeho ocenenom krátkom sci-fi filme čísla (2012), preukázala významnú manévrovateľnosť vďaka svojmu rozsahu a ambíciám, ktoré sa vymykajú miestnym normám. Film bol premietaný ako špeciál Karlove Vary.

Príbeh bod obnovy Prichádza rok 2041, éra, v ktorej má každý občan ústavné právo žiť podľa svojho plného potenciálu. Revolučná technológia s názvom bod obnovy ponúka možnosť vzkriesenia po predčasnej smrti za predpokladu, že osoba pravidelne zálohuje svoje mozgové dáta každých 48 hodín. Naša hlavná hrdinka, mladá detektívka Emma Drosnowska (Andrea Mohilová), ktorá je na stope River of Life, skupine, ktorá sa búri proti „neprirodzenej“ renesančnej technológii tým, že narúša životy civilistov teroristickými činmi. Trochynowska, rastúca osobnosť v policajnom zbore, sa zapletie do zložitého sprisahania zahŕňajúceho konzervatívnu teroristickú skupinu, Restoration Agency – jedinú autoritu, ktorá môže priviesť ľudí späť k životu – a tajnú agendu, ktorá sa v zápletke vynára.

bod obnovy Noirish kriminálny film poháňaný zápletkou zmiešaný so špekulatívnym sci-fi, ktorý skúma niektoré hlboké otázky. Technológia vzkriesenia, v podstate paradigma nesmrteľnosti, podnecuje skúmanie rôznych emocionálnych, psychologických, sociálnych, etických, morálnych a politických dôsledkov. Scenáristi Tomislav ČečkaRobert Hlose a Zdeněk Jecelin Tieto témy sú zručne riešené prostredníctvom vedľajších zápletiek a neformálneho dialógu, pričom šikovne zobrazujú svet, v ktorom takáto technológia existuje, a jej dôsledky. Film dosahuje nepolapiteľnú rovnováhu medzi žánrovo orientovaným rozprávaním a filozofickým dielom o sociálnych a osobných dôsledkoch takejto technológie, čím oslovuje akčné a žánrovo milujúce publikum hlavného prúdu, ako aj umeleckejšie publikum. V precízne navrhnutom a vrstvenom myšlienkovom experimente.

S názvom „český“. Blade Runner“ Film vďaka svojej kyberpunkovej estetike ponúka pútavý pohľad na vyspelé budovy a objekty v štýle budúcnosti, alebo výstižnejšie, vzhľadom na stredoeurópske prostredie, v „sociálnej futuristickej“ estetike. Produktový dizajnér Ondrej Lipenský A celá umelecká scéna úspešne priviedla Hložovu víziu k životu, pričom ctila ducha retrofuturizmu navrhnutím vierohodného sveta plného futuristických vychytávok.

Príbeh odohrávajúci sa v Prahe, kde dominujú kyberpunkové prvky a politické komentáre podčiarkujú napätie medzi technológiou a kapitalizmom, naberá nečestný rozmer, keď sa presúva za hranice mesta. Táto variácia závisí nielen od titulných tém filmu spochybňovania ľudskej povahy, ale aj od jeho estetických posunov. Blade RunnerPripomína drsné, dystopické scény z kyberpunku deti mužov. V záverečnom dejstve sa film vracia k pôvodnej estetike, aj keď s biopunkovými prvkami.

Na podpätkoch Vesper [+see also:
film review
interview: Kristina Buožytė and Bruno …
]
, bod obnovy Ďalší úspech východoeurópskej sci-fi úspešne prekračuje miestne hranice so šikovným žánrom, ale bez toho, aby bol príliš okázalý.

bod obnovy Produkoval český outfit Film Collective a koprodukovali ho slovenská DNA Production, poľská Film Produkja, srbské Mali Buto, Česká televízia a Magiclab. bod obnovy Uvedenie v kinách je zabezpečené vo všetkých koprodukčných krajinách. Obchodný zástupca XYZ Films už zabezpečil distribučné zmluvy v Nemecku, Švajčiarsku, Francúzsku, škandinávskych územiach, Austrálii a na Novom Zélande.